O domě a sebestřednosti(domnělé)

11. 07. 2019 0:00:00
Deníčku můj, znovu na tebe myslím několik dní. Lámala jsem si hlavu nad tím, co budu vyprávět dnes. V hlavě jsem měla znovu několik variant. Budu ti tentokrát vyprávět tak trochu o tomto domě a jiných věcech...

Deníčku můj, znovu na tebe myslím několik dní. Lámala jsem si hlavu nad tím, co budu vyprávět dnes. V hlavě jsem měla znovu několik variant. Budu ti tentokrát vyprávět tak trochu o tomto domě a jiných věcech...

Možná po delší době nebudu dobrým společníkem, ale když se vypovídám, uklidním se. Pomůže mi to. Vím to. S něčím podobným mám dlouholetou zkušenost. A budu zase tím pravím pohodářem, jak o sobě s oblibou říkám. Jen doufám, že tě neodradím a zůstaneš i nadále mým dobrým přítelem.

Nechci být ufňukaná. Vlastně to ani pořádně neumím. Ale i mně je někdy dost těžko. Jsem přece jen člověk. Tenhle pocit neklidu mě drží od poloviny týdne. Tak poslouchej. Začnu od Adama.

Již víc jak deset let bydlím samostatně. V nájemním bytě. Ale to už asi víš. Mými sousedy jsou senioři a lidé s handicapem. Vozíčkáři. Tedy lidé se sníženou pohyblivostí a soběstačností. Prakticky nikdo z nás se neobejde bez podpory a pomoci druhých lidí.

Myslím, že právě kvůli koncentraci tohoto typu lidí, je tento dům nazýván domem zvláštního určení. Musí být proto dostupný jednotkám integrovaného záchranného systému. Hasičům, lékařům i policistům. Nikdy se nezamyká. Ale proto ti to nevyprávím.

Když budeš trpělivý, tak se dozvíš. A já jen doufám, že budu co nejpřesnější... Tak poslouchej a nevyrušuj.

Jako každý nový dům měl i tento své nedostatky. A ty se nejlépe odstraňují za “plného provozu“. Byly to takové drobné vychytávky. Zkvalitnily v drobnostech život a fungování domu pro všechny. Svícení na chodbách. Pomocí čidel, reagujících na pohyb. Otevření dalších těžkých dveří přímo v domě. A nakonec otvírání vstupních dveří přes „dálkové ovládání. Vhodné hlavně pro vozíčkáře. Manipulace s dveřmi a vstup do domu byl tak mnohem snazší. A hlavně otvírání dveří tak fungovalo několik let bez větších problémů. Donedávna. Před několika týdny správce domu rozhodl o tom, že bude v domě nainstalován elektronický vrátný. Dveře už se tedy otvírají pouze na zazvonění nebo vložení plastového kolečka. Je to skvělé. Ale z mého pohledu nesmyslné. Ve výsledku si nejsem tak docela jista, kolik dobrého nám to přinese. A to nejsem příznivec katastrofických scénářů.

Možná se ti zdám negativní. Omlouvám se za to. Ale už na začátku svého povídání jsem upozorňovala, že nebudu dobrým společníkem. Právě proto, že je tu takové, svým způsobem specifické, složení obyvatel, tak je tu zvýšená koncentrace lidské sebestřednosti. Dobře vím, proč to píšu. Také jsem si tím prošla. Nevíš, co si pod tím máš představit? Ráda ti to objasním. Tak poslouchej! Je to soustředěnost pouze na svou osobu a dávání najevo, že je ten druhý povinen, protože dotyčný je senior, případně člověk s handicapem. Takový nejsou určitě všichni, ale na celkový počet přibližně 45 obyvatel, je jich opravdu dost. Toto celé ti vyprávím s vědomím, že každý z nás to děláme v životě tak, jak nejlépe umíme. Ale abych se do toho nezamotala jako do pavučiny. Proč ti to všechno vyprávím?

Mám podezření, že změny byly provedeny na nátlak několika jednotlivců. Vozíčkářů. Víš, hodně jsem o tom přemýšlela. A byla bych nerada, kdyby sis myslel, že jim závidím. Vůbec ne. Jen sama raději nedomýšlím, jaké požadavky se mohou objevit příště. A že by se jistě nějaké ty „nesmysly“ našly. Uvědomuji si totiž, že takovéto ustupování několika jednotlivcům může nakonec uškodit nám všem. Sebestředný člověk totiž nezná hranice. Protože vidí jen sebe, tak své požadavky neustále jen stupňuje. Může se stát, že pohár trpělivosti správci domu jednou přeteče. A když budeme opravdu potřebovat pomoc, vykašle se na nás. Právem. Nejsmysluplnější investicí poslední doby bylo namontování protipožárních hlásičů do všech bytů. Kdyby tu nebyly, tak jsem ti už nikdy nenapsala.

V životě jsem se vždycky musela přizpůsobit okolnostem. Nikdy to nebylo jinak.

A jak je to s dveřmi. Při vstupu do domu musím stát dostatečně stranou, jinak mě otevírající se dveře doslova „vykopnou“ z vozíku. Taková je jejich síla.

To jsem se zase rozepsala. Nezlob se, prosím.

Autor: Vladimíra Frančáková | čtvrtek 11.7.2019 0:00 | karma článku: 7.64 | přečteno: 137x

Další články blogera

Vladimíra Frančáková

Nerudná baba

Deníčku můj, nikdy mě nenapadlo, že ti budu něco nového vyprávět tak brzy. Dovedu si představit, jak jsi překvapený. Jsem na tom stejně.

12.2.2024 v 17:00 | Karma článku: 17.11 | Přečteno: 410 | Diskuse

Vladimíra Frančáková

Trampoty

Deníčku můj, opět na tebe dlouhý čas myslím. Jsem to opravdu já... Ani tentokrát jsem na tebe nezapomněla. To není možné.

14.1.2024 v 18:00 | Karma článku: 11.84 | Přečteno: 168 | Diskuse

Vladimíra Frančáková

Právo na existenci

Deníčku můj, je to neuvěřitelné, ale znovu nastal čas pro moje další vyprávění. Dny mi ubíhají tak rychle, že mám pocit, jako bych ti vyprávěla teprve včera. Opět jsem si nemohla vybrat. Navíc jsem si vědoma, co jsem ti slíbila.

1.12.2023 v 18:00 | Karma článku: 9.80 | Přečteno: 201 | Diskuse

Vladimíra Frančáková

Signál

Deníčku můj, možná ani netušíš, jak dlouho na tebe myslím. Není to tak složité. Prakticky od chvíle, kdy jsem skončila svoje poslední vyprávění. Myslím, že není divu. Tolik se mi toho honí hlavou.

26.10.2023 v 13:00 | Karma článku: 9.99 | Přečteno: 181 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 1 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 20.88 | Přečteno: 405 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.91 | Přečteno: 291 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 67 | Diskuse

Vlastík Fürst

Dě-da nebo dědek plesnivý

Blíží se jaro a s ním doba, kdy se do ulic vyrojí spousta lehce přioděných slečen a dam. A tak se možná my, co jsme většinově orientovaní, od těch krasavic zase dočkáme nějakého nelichotivého komentáře.

16.3.2024 v 8:30 | Karma článku: 26.76 | Přečteno: 572 | Diskuse
Počet článků 54 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 212

Žiju v Novém Boru na Českolipsku, městě s bohatou sklářskou tradicí. Bydlím v nájemním bytě. V domě s pečovatelskou službou. Jsem tu maximálně spokojená. Mám ráda společnost i samotu. Nedovedu si představit život bez možnosti setkávání se s lidmi. Ale aby vše „fungovalo“ tak, jak má, je k tomu nezbytná i ta samota. Mou velkou láskou je literatura . K odpočinku patří i hudba. Pasivně, samozřejmě. Mám ráda smích. A humor vůbec. Obojí ke mně patří. Humor sám je pro mě důležitým kořením života.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...