Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nikdy nezapomenu

Deníčku můj, věř si tomu nebo ne, ale nezapomněla jsem na tebe. Jen nejsem schopna dokončit to, co mám rozepsané. Prostě jsem se nemohla soustředit a nalézt ta správná slova.

 

Celý týden v sobě cítím takový zvláštní neklid. Kladla jsem si otázku, čím to asi může být. Napadly mě tři věci, které by tento stav mohly způsobit. Ráda ti je prozradím. Přečtená kniha, moje vlastní hlava a vůbec celková situace...  Možná to byla i předzvěst pátečních zpráv.

Nebudu chodit kolem horké kaše. Vždyť komu jinému už bych to měla říct. Mám v sobě bolest a smutek zároveň.

Dozvěděla jsem se, že předešlý den zemřela moje přítelkyně Bohunka. Moc ráda bych ti o ní chvíli vyprávěla. Tak poslouchej!

Poprvé jsme se spolu potkaly ve středisku „Sola fide“ v Janských Lázních. V roce, kdy jsem se rozhodla učinit ten nejtěžší krok svého života. Osamostatnit se. Vstoupit na naprosto neznámou půdu.

Na naše první setkání nikdy nezapomenu. Viděla jsem starší ženu s bílými vlasy. Upoutala mě její tvář a oči. V očích měla zvláštní jiskřičku a ve tváři klid. S něčím podobným jsem se do té doby nesetkala. Ani potom.   

 

Potkávaly jsme se spolu denně. Týden. A možná už právě tehdy bylo to maličké semínko přátelství zaseto.

Za dlouhé roky jsme se osobně setkaly přibližně šestkrát. Na podobných akcích jako byla ta první v Sola fide. Více nám nedovolilo pohybové omezení a vzdálenost. Naposledy jsme se setkaly osobně před šesti lety. Tam, kde jsme se potkaly poprvé.

Pak došlo ke zlomovému bodu v naší vzájemné komunikaci. Začaly jsme spolu udržovat pravidelný telefonický kontakt. Časem jsme si pro sebe vyhradily pondělí odpoledne. Vedly jsme spolu dlouhé rozhovory. Prakticky o čemkoli. Obě jsme se na tato naše setkání po telefonu těšily. Postupně se prohlubovala nejen vzájemná důvěra, ale i ten dar přátelství.

Byla člověkem laskavým. Velmi často mi říkávala, že má ráda můj smích. Tvrdila, že jí vždy moc potěší a zvedne náladu. A nejen smích. I rozhovor se mnou.

Často vzpomínala na naše první setkání, kdy jsem byla uzavřeným a ostražitým člověkem. To jsem ještě měla kolem sebe ten krunýř. Bála jsem se k sobě pustit někoho cizího. Bála jsem se, aby další člověk neublížil. Nezklamal.

Upřímně se radovala z toho, jak jsem se změnila. Jejich slov jsem si velmi vážila. Byla pro mě velkou posilou a povzbuzením.

Až postupem času jsem pochopila, z čeho pramení ta její vnitřní síla a vyrovnanost. Neměla v sobě nenávist a zášť. Nezahořkla. A to i navzdory tomu čím prošla. Spolu s manželem a celou svou rodinou. O sobě nikdy moc nemluvila. Neměla potřebu. Vyprávěla spíše příběhy jiných té doby. Doby totality. Otevřela mi dveře k literatuře a zajímavým osudům dvacátého století.

Svou nemoc nesla velmi statečně. s hlavou vztyčenou. Jako celý svůj život.

Jsem si jista, že odešla z tohoto světa smířená. Nejen se sebou. I s Bohem. A s čistým stolem k tomu. Nikdy jsme spolu o tom nemluvily. Ale něco podobného by pro ni bylo charakteristické.

Deníčku můj, možná ani netušíš, jak moc je mi smutno. A ještě dlouho bude. Ale ty vzpomínky mi už nikdo nevezme. Ani ten zloděj čas!

Mohu děkovat Bohu nejen za to, že jsem v životě potkala právě ji, ale také za dar mnohaletého přátelství.

Milá Bohunko, měla jsem vás moc ráda. Budete mi moc chybět. Nikdy na vás nezapomenu. Čest vaší památce!

      

Autor: Vladimíra Frančáková | sobota 24.10.2020 22:30 | karma článku: 14,80 | přečteno: 273x
  • Další články autora

Vladimíra Frančáková

Nerudná baba

Deníčku můj, nikdy mě nenapadlo, že ti budu něco nového vyprávět tak brzy. Dovedu si představit, jak jsi překvapený. Jsem na tom stejně.

12.2.2024 v 17:00 | Karma: 17,34 | Přečteno: 415x | Diskuse| Osobní

Vladimíra Frančáková

Trampoty

Deníčku můj, opět na tebe dlouhý čas myslím. Jsem to opravdu já... Ani tentokrát jsem na tebe nezapomněla. To není možné.

14.1.2024 v 18:00 | Karma: 11,84 | Přečteno: 170x | Diskuse| Osobní

Vladimíra Frančáková

Právo na existenci

Deníčku můj, je to neuvěřitelné, ale znovu nastal čas pro moje další vyprávění. Dny mi ubíhají tak rychle, že mám pocit, jako bych ti vyprávěla teprve včera. Opět jsem si nemohla vybrat. Navíc jsem si vědoma, co jsem ti slíbila.

1.12.2023 v 18:00 | Karma: 10,21 | Přečteno: 203x | Diskuse| Osobní

Vladimíra Frančáková

Signál

Deníčku můj, možná ani netušíš, jak dlouho na tebe myslím. Není to tak složité. Prakticky od chvíle, kdy jsem skončila svoje poslední vyprávění. Myslím, že není divu. Tolik se mi toho honí hlavou.

26.10.2023 v 13:00 | Karma: 10,42 | Přečteno: 183x | Diskuse| Osobní

Vladimíra Frančáková

Návrat

Deníčku můj, jsem doma. Je to neuvěřitelné. Nemusíš se bát. Jsem to opravdu já. Nemohla jsem se dočkat, až ti budu vyprávět.

4.9.2023 v 11:00 | Karma: 19,83 | Přečteno: 277x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 54
  • Celková karma 17,34
  • Průměrná čtenost 215x
Žiju v Novém Boru na Českolipsku, městě s bohatou sklářskou tradicí. Bydlím v nájemním bytě. V domě s pečovatelskou službou. Jsem tu maximálně spokojená. Mám ráda společnost i samotu. Nedovedu si představit život bez možnosti setkávání se s lidmi. Ale aby vše „fungovalo“ tak, jak má, je k tomu nezbytná i ta samota. Mou velkou láskou je literatura . K odpočinku patří i hudba. Pasivně, samozřejmě. Mám ráda smích. A humor vůbec. Obojí ke mně patří. Humor sám je pro mě důležitým kořením života.

Seznam rubrik